پنجاه لوگو و آرم مشهور که همگی به صورت دایره طراحی شده اند
استفاده از اشکال هندسی در طراحی لوگوها به منزله القای مفاهیم مشخصی به مصرف کنندگان است. مثلاً لوگوهای دایره شکل مفاهیمی چون برقراری ارتباط، امنیت، تکامل، تداوم و راحتی را منتقل می کنند یا لوگوهای مثلثی شکل بیشتر بیانگر مفهوم انرژی، قدرت، تعادل، نظم و حتی شاخصه های مذهبی هستند. در این مجموعه که همگی لوگو هایی با طراحی حالت اصلی دایره هستند و پایه ریزی طرح آنان با دایره آغاز شده مفاهیمی خاص را همان طور که گفته می شود القا کرده اند. در شکل دایره حالت پایدار و دورانی را در روی سطح مشاهده می کنیم. با دیدن دایره به انسان احساس آرامش دست می دهد. دایره با توجه به حرکت نرم و صافی که دارد به عنوان سمبل روح و روان به کار می رود. رنگی که با دایره و خصوصیات آن برابری می کند، رنگ آبی شفاف است. رنگ آبی ایجاد آرامش می کند و مانند دایره عمق و فضای معنوی دارد. آبی، رنگ افق های دور بیننده است و در عین حال خوگرا و گیراست. شکل دایره با حالت دورانی که دارد، با چرخش خود بیننده را به درون و مرکز می کشاند و در رنگ آبی چنین خصوصیت جذابی دیده می شود. سمبل ستاره شناسی خورشید ،دایره با نقطه ای در مرکز آن. دایره با تمام شکل هایی که خصوصیت قوس دار و مدور داشته قرابت دارد. مثل اشکال بیضوی، موجی یا سهمی و نظایر آن، شکل دایره که لاینقطع در حال حرکت است.
لوگوی شرکت های هواپیمایی با توجه به اینکه به نوعی با هویت ملی هر کشوری گره خورده و مانند پرچمی می باشد که بسیار مورد توجه است یکی از مهمترین لوگو هایی است که یک طراح افتخار طراحی آن را به عنوان یک اثر مهم در کارنامه کاری خود داشته، به عنوان نمونه، طراحی آرم شرکت هما در پاییز ???? بر گرفته از سرستون پرندهنمایی در تخت جمشید که سه خصلت متفاوت داشت: سر عقاب، گوشهای گاو و یالهای اسب ، توسط آقای ادوارد زهرابیان انجام شد.
بسیاری از شرکت ها بزرگ در ابتدای راه اندازی به طراحی لوگو یا آرم توجه زیادی نمی کنند یا به هر دلیل دیگری مانند تغییر سلیقه، تغییر مدیریت و حتی گذر زمان لوگوی اولیه خود را نمی پسندند و یا لوگوی قدیمی خود را اصلاح و یا کلا عوض می کنند که در اینجا سی برند مشهور را مشاهده می کنید که لوگوی اولیه آنها چگونه بوده و با گذشت زمان چه تغییری کرده است با مشاهده طرح های فوق ملاحظه می کنید که این لوگوها در گذر زمان بسیار ساده تر و اصطلاحا پخته تر شده است و طراحان با مشاهده این تغییرات به این نکته پی می برند که همیشه زیبا در سادگی می باشد.
Vivid Ways یک بلاگ جدید متمرکز روی بهبود شخصیت افراد و زندگی شاد و پویا است که اهداف آن شامل القا و تشویق خواننده به عقاید و نکاتی در مورد چگونه زیستن و لذت بردن از زندگی است.
بعد از مذاکرات اولیه و تبادل نظرات و اطلاعات بین دو طرف، ایده ای برای طراحی لوگو در ذهن من بوجود آمد. طرح هایی به عنوان الگو پیشنهاد شد و در نهایت به این نتیجه رسیدم که فونت sans-serif برای این کار بسیار مناسب است. یکی دیگر از شرایط این بود که لوگو باید از یک عنصر گرافیکی مجزا در موزات جمله بندی استفاده می کرد، در غیر اینصورت، فضای باز خلاقانه ای در اطراف طرح بوجود می آمد که همیشه زیبا به نظر می رسد.
کار را با کشیدن طرح های آزمایشی روی کاغذ آغاز کردم که بیشترین تمرکز من دراین طرح ها روی حروف V و W بود تا یک طرح خلاق و بکر ایجاد کنم که هم مانند یک علامت به نظر برسد و هم حروف به راحتی قابل تشخیص باشند. بعد از تحقیق و جستجو، این ایده به ذهنم خطور کرد که روبان یکی از علایم شناخته شده در زندگی افراد است، بنابراین همه تلاشم را روی کشیدن روبانی مواج و شناوری کردم که با حرکت پیچشی حروف V و W را ایجاد کرده است. دو حالت برجسته ایکه در این طرح استفاده شده یکی افکت straight/folded و دیگری smooth/curling می باشد که هر دوی آنها یک پیغام را می رسانند اما حالات نمایشی مختلفی دارد.
سپس طرح های رسم شده در نرم افزار Illustrator کشیده شد و حالات مختلفی روی این طرح های آزمایش اعمال شد. در طول کار در فکر پیدا کردن یک فونت مناسب برای Century Gothic بودم و تصمیم گرفتم آن را با دو نوع فونت کلاسیک که از لحاظ ظاهری مشابه یکدیگر بوند زمایش و مقایسه کنم. فونت های مورد نظر Avant Garde و Futura بودند. همانطور که انتظار می رفت من از Avant Garde استفاده کردم، اما وقتی قدم به قدم پیش رفتم و آنها را کنار هم قرار دادم دیدم Century Gothic منظره زیباتری را ایجاد کرد. احساس من این بود که در صورت استفاده از فونت های Avant Garde و Futura حرف S مربوط به کلمه way برای این لوگو خیلی ظریف و نازک است.
برای رنگ طرح، با در نظر گرفتن جسم و روح اعتماد به نفس و هوش در تئوری رنگ ها، رنگ آبی یک انتخاب مناسب بود. این رنگ برای طراحی وب سایت هم استفاده شد. ایده دیگری از کلمه vivid برای رنگ لوگو به ذهنم آمد و آن استفاده از یک طیف رنگ کامل بود.افزودن ترکیبی از این دو رنگ همراه با کمی سایه ظریف و هنرمندانه به طرح های کلی کمک می کند تا نمای طرح به سوی یک طرح سه بعدی پیش برود.
بعد از ارائه هر دو طرح به مشتری با یک بازخورد و عکس العمل عالی مواجه شدم. طرح اول با موج ملایم و هموار یک طرح گرافیکی کامل بود، اما سوال شد آیا این امکان وجود دارد که این طرح را با رنگ و فونت طرح دوم امتحان کرد.
در لوگوی نهایی، طرح گرافیکی موجدار و رنگ های واضح و روشن و اشکال ملایم و حالت دار طرح فونت برای ساخت یک طرح اثرگذار با هم ترکیب می شوند.
خلق لوگو در نرم افزار Illustrator
با اطلاعات پس زمینه ای که در ذهنم دارم، به سراغ قسمت اجرایی و تخصصی طراحی می رویم و می بینیم چه فرایندهایی برای خلق این طرح گرافیکی در Adobe Illustrator استفاده شده است.
همانطور که قبلا ذکر شد، کار لوگو با رسم تعداد زیادی طرح اولیه روی کاغذ آغاز شد و سپس بهترین طرح انتخاب و اسکن شد. در برنامه Adobe Illustrator تصاویر روی یک لایه قفل شده قرار می گیرند، خط محیطی یکی از قله ها علامت گذاری و ردیابی شده و در یک قسمت صفحه قرار می گیرد. این نکته مهم است اما نه برای ردیابی سراسر طرح چون هیچ دقت و ظرافتی لازم نیست، در عوض عناصر در اندازه های خاصی مرتب شده بودند تا مطمئن شویم لوگو حتی در اندازه های بزرگ تر هم خوب به نظر می رسد.
در این مرحله خط محیطی که در بالاترین سطح طرح قرار دارد را کپی و سپس آن را paste کردیم، سپس آن را در سوی دیگر طرح قرار دادیم تا خطوط به هم متصل شوند.
بعد از انجام این کار مسیرها با کمک ابزار Scissors ویرایش شدند و در قسمت های تعیین شده به هم متصل شدند تا اشکال مجزایی خارج از هر قسمت تشکیل شود.
بعد از اینکه امواج با کنار هم قرار گرفتن اشکال مجزا شکل گرفتند، نوبت اضافه کردن رنگ و گرادیانت بود. ترکیب کردن هر نمونه ی رنگ قدیمی برای این مورد کارگر نبود- نتیجه قهوه ای تیره بود. رنگ ها باید به ترتیب طبیعی خود در طیف بدست می آمدند مثلا مانند رنگین کمان. طیف رنگ از رنگ آبی شروع شده به تدیج به سمت رنگ ارغوانی، قرمز، نارنجی، زرد، سبز و مجددا به رنگ آبی برمی گردد.
برای سه بعدی کردن طرح، باید رنگ سیاه به قسمت هایی از روبان حالت پیچش در آن وجود دارد اضافه کنید تا این حس را به بیننده القا کنند که گویی در این قسمت ها سایه وجود دارد. اضافه کردن این جزییات نهای باعث می شود که طرح برجسته تر به نظر برسد.
فونت انتخاب شده هم کمی به ویرایش نیاز داشت. که با کم کردن فضای خالی بین حروف کمی اصلاح شد و این کار باعث می شود فضای مساوی در طرف دیگر نیز وجود داشته باشد. فاصله بین کلمات اندکی کم تر شد تا حس ترکیب بیشتری بین حروف ایجاد شود.
سپس طرح لوگو و متن با هم ترکیب شدند، به نظر می رسید هنگامی که خط شناور طرح در یک صفحه آرایی عمودی قرار می گیر کاملا با شکل طبیعی متن هم خوانی دارد.
در انتها لوگوی نهایی را با چند متغیر دیگر مانند جابجا کردن پس زمینه تیره با یک پس زمینه ی روشن و نیز بکار بردن یک رنگ واحد در شرایط و محل های خاص امتحان شد.
در نهایت پس از تکمیل کار، فایل نهایی آن توسط ایمیل به دست مشتری رسانده شد.
Vivid Ways یک بلاگ جدید متمرکز روی بهبود شخصیت افراد و زندگی شاد و پویا است که اهداف آن شامل القا و تشویق خواننده به عقاید و نکاتی در مورد چگونه زیستن و لذت بردن از زندگی است.
بعد از مذاکرات اولیه و تبادل نظرات و اطلاعات بین دو طرف، ایده ای برای طراحی لوگو در ذهن من بوجود آمد. طرح هایی به عنوان الگو پیشنهاد شد و در نهایت به این نتیجه رسیدم که فونت sans-serif برای این کار بسیار مناسب است. یکی دیگر از شرایط این بود که لوگو باید از یک عنصر گرافیکی مجزا در موزات جمله بندی استفاده می کرد، در غیر اینصورت، فضای باز خلاقانه ای در اطراف طرح بوجود می آمد که همیشه زیبا به نظر می رسد.
کار را با کشیدن طرح های آزمایشی روی کاغذ آغاز کردم که بیشترین تمرکز من دراین طرح ها روی حروف V و W بود تا یک طرح خلاق و بکر ایجاد کنم که هم مانند یک علامت به نظر برسد و هم حروف به راحتی قابل تشخیص باشند. بعد از تحقیق و جستجو، این ایده به ذهنم خطور کرد که روبان یکی از علایم شناخته شده در زندگی افراد است، بنابراین همه تلاشم را روی کشیدن روبانی مواج و شناوری کردم که با حرکت پیچشی حروف V و W را ایجاد کرده است. دو حالت برجسته ایکه در این طرح استفاده شده یکی افکت straight/folded و دیگری smooth/curling می باشد که هر دوی آنها یک پیغام را می رسانند اما حالات نمایشی مختلفی دارد.
سپس طرح های رسم شده در نرم افزار Illustrator کشیده شد و حالات مختلفی روی این طرح های آزمایش اعمال شد. در طول کار در فکر پیدا کردن یک فونت مناسب برای Century Gothic بودم و تصمیم گرفتم آن را با دو نوع فونت کلاسیک که از لحاظ ظاهری مشابه یکدیگر بوند زمایش و مقایسه کنم. فونت های مورد نظر Avant Garde و Futura بودند. همانطور که انتظار می رفت من از Avant Garde استفاده کردم، اما وقتی قدم به قدم پیش رفتم و آنها را کنار هم قرار دادم دیدم Century Gothic منظره زیباتری را ایجاد کرد. احساس من این بود که در صورت استفاده از فونت های Avant Garde و Futura حرف S مربوط به کلمه way برای این لوگو خیلی ظریف و نازک است.
برای رنگ طرح، با در نظر گرفتن جسم و روح اعتماد به نفس و هوش در تئوری رنگ ها، رنگ آبی یک انتخاب مناسب بود. این رنگ برای طراحی وب سایت هم استفاده شد. ایده دیگری از کلمه vivid برای رنگ لوگو به ذهنم آمد و آن استفاده از یک طیف رنگ کامل بود.افزودن ترکیبی از این دو رنگ همراه با کمی سایه ظریف و هنرمندانه به طرح های کلی کمک می کند تا نمای طرح به سوی یک طرح سه بعدی پیش برود.
بعد از ارائه هر دو طرح به مشتری با یک بازخورد و عکس العمل عالی مواجه شدم. طرح اول با موج ملایم و هموار یک طرح گرافیکی کامل بود، اما سوال شد آیا این امکان وجود دارد که این طرح را با رنگ و فونت طرح دوم امتحان کرد.
در لوگوی نهایی، طرح گرافیکی موجدار و رنگ های واضح و روشن و اشکال ملایم و حالت دار طرح فونت برای ساخت یک طرح اثرگذار با هم ترکیب می شوند.
خلق لوگو در نرم افزار Illustrator
با اطلاعات پس زمینه ای که در ذهنم دارم، به سراغ قسمت اجرایی و تخصصی طراحی می رویم و می بینیم چه فرایندهایی برای خلق این طرح گرافیکی در Adobe Illustrator استفاده شده است.
همانطور که قبلا ذکر شد، کار لوگو با رسم تعداد زیادی طرح اولیه روی کاغذ آغاز شد و سپس بهترین طرح انتخاب و اسکن شد. در برنامه Adobe Illustrator تصاویر روی یک لایه قفل شده قرار می گیرند، خط محیطی یکی از قله ها علامت گذاری و ردیابی شده و در یک قسمت صفحه قرار می گیرد. این نکته مهم است اما نه برای ردیابی سراسر طرح چون هیچ دقت و ظرافتی لازم نیست، در عوض عناصر در اندازه های خاصی مرتب شده بودند تا مطمئن شویم لوگو حتی در اندازه های بزرگ تر هم خوب به نظر می رسد.
در این مرحله خط محیطی که در بالاترین سطح طرح قرار دارد را کپی و سپس آن را paste کردیم، سپس آن را در سوی دیگر طرح قرار دادیم تا خطوط به هم متصل شوند.
بعد از انجام این کار مسیرها با کمک ابزار Scissors ویرایش شدند و در قسمت های تعیین شده به هم متصل شدند تا اشکال مجزایی خارج از هر قسمت تشکیل شود.
بعد از اینکه امواج با کنار هم قرار گرفتن اشکال مجزا شکل گرفتند، نوبت اضافه کردن رنگ و گرادیانت بود. ترکیب کردن هر نمونه ی رنگ قدیمی برای این مورد کارگر نبود- نتیجه قهوه ای تیره بود. رنگ ها باید به ترتیب طبیعی خود در طیف بدست می آمدند مثلا مانند رنگین کمان. طیف رنگ از رنگ آبی شروع شده به تدیج به سمت رنگ ارغوانی، قرمز، نارنجی، زرد، سبز و مجددا به رنگ آبی برمی گردد.
برای سه بعدی کردن طرح، باید رنگ سیاه به قسمت هایی از روبان حالت پیچش در آن وجود دارد اضافه کنید تا این حس را به بیننده القا کنند که گویی در این قسمت ها سایه وجود دارد. اضافه کردن این جزییات نهای باعث می شود که طرح برجسته تر به نظر برسد.
فونت انتخاب شده هم کمی به ویرایش نیاز داشت. که با کم کردن فضای خالی بین حروف کمی اصلاح شد و این کار باعث می شود فضای مساوی در طرف دیگر نیز وجود داشته باشد. فاصله بین کلمات اندکی کم تر شد تا حس ترکیب بیشتری بین حروف ایجاد شود.
سپس طرح لوگو و متن با هم ترکیب شدند، به نظر می رسید هنگامی که خط شناور طرح در یک صفحه آرایی عمودی قرار می گیر کاملا با شکل طبیعی متن هم خوانی دارد.
در انتها لوگوی نهایی را با چند متغیر دیگر مانند جابجا کردن پس زمینه تیره با یک پس زمینه ی روشن و نیز بکار بردن یک رنگ واحد در شرایط و محل های خاص امتحان شد.
در نهایت پس از تکمیل کار، فایل نهایی آن توسط ایمیل به دست مشتری رسانده شد.